Gumik a képernyõn
Az elsõ óvszer felfedezése és használata több ezer évre nyúlik vissza, a tárgyi leleteken túl számos feljegyzés õrzi és bizonyítja az antik gumi létezését, használatát. Halbél, bõr, szövet, számos matéria szolgálta a hímtag felvértezését, a nemi betegségekkel szemben is hatásos óvszerre azonban 1839-ig, a gumi elõállításáig kellett várni. Idõvel egész iparág szervezõdött a termék elõállítása köré, a gumi belépett a piaci színtérre, amivel egy idõben szükségszerûen megjelentek az óvszerreklámok is.Nehéz kezdet
Nézd meg a legviccesebb óvszer-reklámokat videón!
Társadalmi etika, egyházi meg(el)ítélés, szexuális prüdéria, emberi jogok és számos olyan akadály gördül az óvszerreklámok elé, amelyek óvatos megkerülése problémás. A politikai és egyházi csatározások elkerülése végett már az elsõ óvszerforgalmazók is kínosan ügyeltek arra, hogy olyan kényes témákat, mint a homoszexualitás vagy az abortusz, még csak véletlenül se érintsenek. Ennek ellenére az óvszer-téma - a szextõl elválaszthatatlan lévén - óriási botrányokat szült, és a biztonságos szex propagálása helyett sokan a promiszkuitásra való felbujtásként értelmezték az újságok hasábjain és a képernyõn megjelenõ reklámokat. A probléma sikeres áthidalásához szükséges volt, hogy olyan támogatókra találjon a termék, mint amilyen Amerikában a CNN, a TNT, a Rolling Stone magazin, a Comedy Central vagy épp az MTV, amik bár óvatosan, de reklámidõben helyet adtak a biztonságos szexnek. (Hazánkban elsõként a RakO-óvszerek kerültek forgalomba, és - az erõs külföldi konkurencia ellenére - mind a mai napig a legismertebb márkák közé tartozik.)
Idõvel az erõs elhatárolódás oldódni látszott, közvélemény-kutatások kimutatták, az embereket egyre kevésbé zavarták a gumis reklámok, és sokan kifogásolták, miért lehet csak este tíz után vetíteni õket, az igazi áttörés azonban egyértelmûen az elsõ AIDS-hullám okozta pánikhoz volt köthetõ. A vírus elterjedésével egyre nagyobb súlyt fektettek a megelõzésre, a televízióban és a nyomtatott sajtóban egyre gyakoribb téma lett a nemiség, a szexuális tabuk egy részét pedig szépen lassan elkezdték lebontani. Az óvszer társadalmi elfogadásában nagy szerepet játszott, hogy a fogamzásgátlás további megoldásait is folyamatosan fejlesztették, reklámozták, és bár a nemi betegségekkel szemben nem nyújtanak biztonságot, a szexuális felvilágosulásban óriási szerepet töltöttek be.
Nem könnyû mûfaj
Nézd meg a legviccesebb óvszer-reklámokat videón!
Bár szexközpontú világban élünk, és feltételeznénk, óvszert reklámozni természetes dolog, a reklámszakembereknek mind a mai napig meggyûlik a bajuk a cenzúrával, a morális és vallási kérdések révén ugyanis könnyen elutasításra kerül a reklám, nem beszélve az óvszerreklámok nem épp jövedelmezõ mûfajáról, amikor a sugárzás mind a mai napig a késõbbi idõpontokban engedélyezett - így pedig a célközönség csak kis részéhez juthat el a termék - és nem utolsósorban a biztonság - üzenete.
Ehhez társul, hogy számos médiaimpérium elzárkózik az óvszerreklámok elõl. A NBC például engedélyezi a fogamzásgátló tabletták reklámját napközben is, míg az óvszerhirdetéseket kizárólag este tizenegy után sugározzák. Megint más csatornák aszerint választanak a reklámok közül, hogy melyiknek mi az üzenete, a gyermekvállalást ellenzõ képkockák szinte nem is kapnak helyet, a nemi betegségeket - ezen belül is az AIDS-et megcélzó - reklámokra azonban már nagyobb az érdeklõdés. Járható út gyanánt, reklámszakemberek elsõsorban a humoros oldalról igyekeznek megközelíteni a kényes témát (amint azt a videók is mutatják), a fogamzásgátló tabletták felvevõpiaca nagyobb lévén (az érdekesség kedvéért az USA-ban a nõk kilencvenöt százaléka teljesen biztos, hogy szed valamilyen fogamzásgátló tablettát), ezen termékek több reklámidõt és felületet kapnak.
[origo]